Fritimer

Ifjor gikk æ yrkesfag. Jeg hadde INGEN fritimer, så når jeg preika me folk på andre linjer som hadde fri 2-3 timer midt på dagen så hørtes det ut som en drøm.
MEN! Etter et halvt år på påbygging kan jeg si at fritimer må vel være noe av det mest unødvendige som finnes. Det er for kort tid til å se en film, og for kort tid til å dra hjem. Samtidig er det ALT for lang tid til å sitte å gjøre ingenting på biblioteket.

Læreran klør sæ i hodet og lura på koffor eleva har så mye fravær. Vel, tirsdagan i min klasse består, for de fleste, av 4 skoletima fulgt av !3 fritima! og deretter en time norsk. Og lærerne lurer på hvorfor ingen kommer til den norsktimen på slutten av dagen? Vel, jeg kan gi dem et hint. Ingen gidder å sitte på skolen i 3 timer + lunsj å vente på at vi skal lære (nå for tiden) samisk i norsktimene. Eller på at vi skal se enda 5 minutter av en film man skulle tro aldri ble færdi, men det er en annen historie.

Få bort fritimer! Gjør dagene kortere! Ikke ha en dag som ender halv tolv og en som ender halv 4. Gjør det mer likt! finn en balanse. Så kan jeg love et par ekstra elever i de siste timene. Resten er bare late skulkere som ikke gidder skole.

1 kommentar:

Geir Storli Jensen sa...

aDet er jo kjempenyttig å kunne samisk, Marius. Spesiellt nyttig er det jo å kunne se forskjell på det nord-samiske og sør-samiske ordet for hane, som vi lærer i Norsken på skolen.
Slutt å skulke,
eller så ender du opp med å fiske ulke!